@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00011899, author = {前田, 由貴子 and 佐藤, 寛}, journal = {関西大学心理学研究}, month = {Mar}, note = {This study aims to investigate the relationship among autistic traits, metacognition, and communication skills. Three-hundred and nine undergraduate students completed the Autism-Spectrum Quotient (AQ); the ENDCOREs scale, which measures general communication skills; and the Adults' Metacognition Scale. We used Structural equation modeling to evaluate the hypothetical model. Autistic traits had a significant negative effect on metacognition and communication skills. Metacognition had a significant positive effect on communication skills. These results suggest that autistic traits negatively affected communication skills directly and indirectly via metacognition. Further, these results suggest that undergraduate students with autistic tendencies tend to have low communicative and metacognitive abilities. This study suggests that autistic students' poor metacognition is a mediator of communicative difficulties., 自閉スペクトラム症(Autism Spectrum Disorder, 以下ASD)傾向,メタ認知,コミュニケーション・スキルの変数間の関連を明らかにするために,大学生309名を対象にAQ, ENDCOREs,成人用メタ認知尺度を用いて調査を実施した。ASD傾向とメタ認知がコミュニケーション・スキルに与える影響を検討するために,構造方程式モデリングによる解析を行ったところ,ASD傾向からメタ認知とコミュニケーション・スキルに対して有意な負のパスが示され,メタ認知からコミュニケーション・スキルへ有意な正のパスが示された。このことから,メタ認知が低くなるとコミュニケーション・スキルも低くなり,ASD傾向の大学生が抱えるコミュニケーションの問題には,メタ認知が介在している可能性が示唆された。}, pages = {59--66}, title = {大学生における自閉スペクトラム症傾向,メタ認知,コミュニケーション・スキルの関連}, volume = {9}, year = {2018} }