ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 総合情報学部
  3. 雑誌発表論文等

質的研究の評価基準に関する一考察 パラダイム論からみた研究評価の視点

http://hdl.handle.net/10112/2324
http://hdl.handle.net/10112/2324
c6b2de66-1193-4f58-9fe1-6ca7ca092703
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19971220-01.pdf KU-1100-19971220-01.pdf (1.2 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2010-08-30
タイトル
タイトル 質的研究の評価基準に関する一考察 パラダイム論からみた研究評価の視点
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル “Goodness” Criteria for Qualitative Research from the Viewpoint of Paradigm Theory
言語 en
著者 久保田, 賢一

× 久保田, 賢一

WEKO 44134
e-Rad 80268325

ja 久保田, 賢一

en Kubota, Kenichi

Search repository
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 質的研究の重要性は教育工学分野においても,次第に認知されるようになってきた.しかし,まだ当学会内において質的研究に関する評価基準は十分に確立されているとは言えない.そこで本稿では,量的研究と質的研究のパラダイムの違いが,研究方法や評価基準の違いに関係してくることを明らかにする.研究方法論の違いは,単なる手法の違いではなく,パラダイムの基本前提に根ざしたものであり,量的研究の評価基準をそのまま質的研究に当てはめることはできない.そのため,質的研究の評価をするためには量的研究とは違った基準を設定する必要がある.また,質的研究には多様なアプローチがあり,厳密な基準を一元的に当てはめることも適切ではないことに言及し,これからの教育工学における質的研究の評価について展望する.
 
Although the importance of qualitative research has been recognized among practitioners and researchers of Educational Technology, consensus of "goodness" criteria among professionals has not yet been well established. In this paper, the author clarifies that the differences between two paradigms are rooted in their basic assumptions so that methodologies and goodness criteria should be different in qualitative and quantitative research. Since qualitative research includes a variety of approaches, it is not appropriate to apply the same rigorous criteria of quantitative research to qualitative research. In addition, since Educational Technology is regarded as an interdisciplinary field, researchers need to appreciate different paradigms, respect other methodologies, and develop new criteria for qualitative research.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
書誌情報 日本教育工学雑誌

巻 21, 号 3, p. 163-173, 発行日 1997-12-20
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03855236
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 日本教育工学会
キーワード
主題Scheme Other
主題 パラダイム
キーワード
主題Scheme Other
主題 事例研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 構成主義
キーワード
主題Scheme Other
主題 評価基準
キーワード
主題Scheme Other
主題 作業仮説
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 19:18:51.397237
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3