@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00010879, author = {江澤, 義典 and 小林, 孝史}, journal = {情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要}, month = {Oct}, note = {大学における情報教育には何が期待されているだろうか. 実践的なコンピュータ利用技術の習得についてはコンピュータ関連の専門学校に任せるとして,大学の文系学部や総合情報学系の学部では,情報教育として何を教えるべきであろうか. 関西大学総合情報学部において科目「基本ソフトウェア実習」を,学部の創設以来担当してきた視点から,いわゆるITモラル教育と情報セキュリティ実習について考察する., What should be the nature of moral education in information technology (IT)? In this paper, we discuss it from the view point of the philosophy of social morals. It is shown that the scientific comprehension of IT constitutes the fundamentals. Then, the reason why a laboratory session for IT education might be required is discussed. Finally, the laboratory syllabi of computer security education at the Department of Informatics is explained as it is a unique precedent among Japanese colleges.}, pages = {59--77}, title = {ITモラル教育と情報セキュリティ実習}, volume = {21}, year = {2004} }