@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00010862, author = {林, 武文 and 甲斐, 千賀子 and 加々本, 泉 and 鈴木, 智絵}, journal = {情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要}, month = {Aug}, note = {関西大学高槻キャンパスにおける学内ネットワークとビデオオンデマンド(VOD)スシテムを利用した教育コンテンツを開発し,有効性を評価した. コンテンツは,VODによる高品質・長時間の映像の提示にWEBコンテンツの提示を連動させ,対話的な操作により学習者の理解を助けることを特長としている. 学部2年生18名の参加により,コンピュータグラフィックス実習の内容に沿った評価用の授業を実施した. CGソフトの操作方法習得のために9名は教育コンテンツを利用し,残りの9名は従来のテキストを利用して学習した. アンケー卜により両グループの理解度と達成度を調べて比較したところ,VOD コンテンツの優位性が示された. さらに,コンテンツの開発を通して明らかになったVODの課題について考察を加えた., Multi-media contents for education were developed using a Video-On-Demand (VOD) system in the Kansai University Takatsuki Campus network, and its validity was verified in an actual class lesson. The contents realized both high quality video images and the presentation of the elucidative WEB contents simultaneously. For the evaluation of the contents, 18 beginner students attended the class lesson. Nine of them studied how to use CG software using the VOD contents, and the other nine used the ordinary textbook. Questionnaires for comprehension testing ware used before and after the class and the predominance of the VOD contents were shown. Problems of the VOD contents for educational purposes were presented and solutions were discussed.}, pages = {69--82}, title = {ビデオオンデマンドを利用した教育コンテンツの開発}, volume = {19}, year = {2003} }