@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00010130, author = {水本, 篤 and Mizumoto, Atsushi}, journal = {統計数理研究所共同研究リポート199 「日英語の基本語抽出における統計手法の研究」}, month = {}, note = {本研究では,水本 (2007) で検討された主成分分析を用いた学習語彙表の精緻化を試みた。はじめに,水本(2007)よりもサイズの大きいコーパス(中学校検定教科書7冊3学年分)を用い,同じ手法で結果を検証することにより,提案した手法に再現性があるのかを検証した。また,主成分分析によって新しく並べ替えられた語彙表が,教育的にも有効であり,精緻化されていることを実証するために,教育現場で指導に携わっている英語教員に主観による判断を求めるアンケート調査を実施した。その結果,主成分分析を用いた精緻化の方法は,基礎語レベルにおいてはそれほど有効ではなく,従来の頻度ベースの語彙表の方が基礎語の学習には重要である可能性が示唆された。, In this paper, a new method suggested by Mizumoto (2007) for elaborating word lists for educational purposes is verified. First, a large corpus composed of junior high school textbooks was used to validate the results in the preliminary study. In addition, the elaboration of the word list with the help of principal component analysis was tested by administering a questionnaire to the professional teachers in service at different stages of institutions. They decided whether they felt the list devised was worth teaching to their students. The results indicate that the newly developed method for elaborating a word list may not be useful in distinguishing basic words compared to the de facto standard-a frequency-based list. Several reasons are explored to account for the unexpected result.}, pages = {15--26}, title = {主成分分析を用いた学習語彙表の精緻化の試み}, year = {2007} }