ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 外国語学部
  3. 関西大学外国語学部紀要
  4. 第21号

イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化 : 日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動

http://hdl.handle.net/10112/00017638
http://hdl.handle.net/10112/00017638
51697650-6993-4b8a-8ee4-39a211321004
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20191000-01.pdf KU-1100-20191000-01.pdf (391.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-10-11
タイトル
タイトル イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化 : 日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Bridging the Divide Between Ideology and Actual Language Use: Activities for the Development of Japanese Language Learner Pragmatic Competence
著者 バーク, アンドリュー

× バーク, アンドリュー

WEKO 34888
e-Rad 90615741
ORCID iD 0000-0002-4739-2078

バーク, アンドリュー

Search repository
嶋津, 百代

× 嶋津, 百代

WEKO 34889
e-Rad 90756868
ORCID iD 0000-0002-9230-1358

嶋津, 百代

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 34890
姓名 Andrew, Barke
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 34891
姓名 Shimazu, Momoyo
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, we conducted a survey on Japanese language learners' knowledge and depth of understanding of the use of desu/-masu and plain forms. While traditional accounts have pointed out the distinction between ideological rules and actual use, we attempted to raise learners' awareness of the difference by conducting activities in which examples of "non-stereotypical" type language use that deviated from the normative stereotypes were introduced. For comparative purposes, we also asked Japanese university students to complete a questionnaire on their understandings of the use of desu/-masu and plain forms, and then participate in the activities held for Japanese learners. Our data comes from: (1) a written questionnaire completed by both Japanese and international students, (2) discussions between pairs of Japanese and international students, (3) discussions among groups of two Japanese and two international students, and (4) a follow-up questionnaire survey completed by group discussion participants. Key points that emerged from the data include: both Japanese and international students became aware (1) of the importance of appropriate desu/-masu and plain form use within one’s group, (2) that desu/-masu and plain form use is closely interlinked with language ideologies, and (3) that rather than use of desu/-masu and plain forms being determined by consideration of the social context and discourse participants, speakers make active and strategic choices in their selection of the forms.
書誌情報 関西大学外国語学部紀要 = Journal of foreign language studies

巻 21, p. 1-17, 発行日 2019-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18839355
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12450939
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学外国語学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 ideology
キーワード
主題Scheme Other
主題 language use
キーワード
主題Scheme Other
主題 pragmatic competence
キーワード
主題Scheme Other
主題 desu/-masu forms
キーワード
主題Scheme Other
主題 learners of Japanese as an L2
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:49:32.809789
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

バーク, アンドリュー, 嶋津, 百代, 2019, イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化 : 日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動: 関西大学外国語学部 , 1–17 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3