ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1300 国際部
  2. 雑誌発表論文等

[研究論文] サハリン州(ユジノサハリンスク市)における日本語学習動機の変容過程と要因

http://hdl.handle.net/10112/11110
http://hdl.handle.net/10112/11110
8589a21c-1953-4934-96fa-1e97698e3709
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1300-20130700-00.pdf KU-1300-20130700-00.pdf (416.2 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-05-19
タイトル
タイトル [研究論文] サハリン州(ユジノサハリンスク市)における日本語学習動機の変容過程と要因
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル The Study of Motivations, on Japanese Language Learning, Targeting on the Students in Sakhalin Oblast (the City of Yuzhno-Sakhalinsk) Focusing on the changing and factors
著者 竹口, 智之

× 竹口, 智之

WEKO 33383

竹口, 智之

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 33384
姓名 Takeguchi, Tomoyuki
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究はこれまでの動機研究では顧みられることが少なかった「道具の媒介性・文脈性・関係性」に着目したものである。サハリン州・ユジノサハリンスク市(ロシア)の2大学に通学する(していた)、日本語学習者11名を対象に、回想的インタビューを実施し、動機の変容過程とその要因の分析を試みた。修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いて検証した結果、4つのコア・カテゴリーが形成された。またこれらを構成するカテゴリー、概念も抽出された。コア・カテゴリー、カテゴリー、概念の意味解釈、関係性から、従来提唱されてきた動機研究とは若干異なった見解が見受けられた。つまり、動機の解釈は「学習活動が目的的(内発的)か、手段的(外発的)か」だけではなく、「自己の行為が自己決定的なものと認識しているか否か」という点も、より考慮に入れなければならないと思われる。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 This study focused on the ‘mediating tools, context, and relationship’ of motivation, which esearch in the field has hitherto paid little attention to. Retrospective interviews were conducted with 11 students that used to attend a university in Yuzhno-Sakhalinsk, Sakhalin, Russia. Through the interviews, we attempted to analyse the changing processes and factors of motivation.
We used the Modified Grounded Theory Ap-proach, to abduct four core categories, and categories and codes that comprised these core categories. The relation between the core categories, categories, and codes indicated that the views expressed in previous studies on the motivation are problematic. We believe that motivation should be interpreted not only from the perspective of the objective (intrinsic) and mean-ness (extrinsic) of learning activities but also from the perspective of whether or not the activities are recog-nized by students as self-determination.
書誌情報 日本語/日本語教育研究

巻 4, p. 249-265, 発行日 2013-07
ISBN
識別子タイプ ISBN
関連識別子 9784904595350
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 日本語教育研究会
キーワード
主題Scheme Other
主題 ユジノサハリンスク市
キーワード
主題Scheme Other
主題 動機の変容
キーワード
主題Scheme Other
主題 回想的インタビュー
キーワード
主題Scheme Other
主題 動機の文脈解釈
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
書誌レコードID
識別子タイプ NCID
関連識別子 BB03696911
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:39:58.377059
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

竹口, 智之, 2013, [研究論文] サハリン州(ユジノサハリンスク市)における日本語学習動機の変容過程と要因: 日本語教育研究会, 249–265 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3