ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1300 国際部
  2. 雑誌発表論文等

初中等教育機関日本語教師による教職アイデンティティ形成 : サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから

http://hdl.handle.net/10112/17004
http://hdl.handle.net/10112/17004
5c7220ce-2b0c-4605-800d-10b44d09bc6d
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1300-20180000-00.pdf KU-1300-20180000-00.pdf (2.2 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-05-12
タイトル
タイトル 初中等教育機関日本語教師による教職アイデンティティ形成 : サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル Forming teacher identities of Japanese language teachers in overseas primary and middle education institutions: Narratives of Russian teachers in the oblast of Sakhalin, Yuzhno-Sakhalinsk
著者 竹口, 智之

× 竹口, 智之

WEKO 31154

竹口, 智之

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 31155
姓名 Takeguchi, Tomoyuki
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 これまで海外初中等教育機関に関する研究は,日本語教師がどのように教科や教職を選択したかについての分析が不十分であった。本稿はサハリン州(ロシア)の初中等教育機関に勤務する2名の日本語教師の「天職観」に至る過程を分析している。従来における教職アイデンティティ研究は,主に「自己概念」「自尊感情」を明らかにしたものであるが,本研究においては「ゆらぎ」を統合する過程に重きを置いて分析している。分析に際しては複線径路等至性アプローチを用いることで,それぞれの教員がどのような「教職アイデンティティ」を辿ったかが描写されている。一連の分析から,海外における日本語教師は,国家政策の影響を受けながらも,彼/ 女らが政策によって受動的に影響を受けているだけの存在ではないことが明らかになった。さらに,海外における日本語教育は,今後どのような言語政策が求められているかが併せて提示されている。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 There is a knowledge gap concerning how Japanese language teachers choose to work in primary and middle education institutions overseas. This paper, focusing on two Japanese language teachers working in primary and middle schools in the oblast of Sakhalin in the city of Yuzhno-Sakhalinsk in Russia, attempts to analyse the process they used to determine their identities as Russian-born teachers of Japanese. Previous research on teacher identity has mainly concentrated on self-concept or feelings of self-esteem; therefore, this study analyses the identity-forming processes, finding common themes among the identity fluctuations. By using the Trajectory Equifinality Approach to analyse their identities, we found how each teacher formed his/her teacher identity. The analysis further found that overseas Japanese language teachers were passively affected by the regional linguistic policies, as well as by the national policy, while being influenced by individual factors as they formed their identities. In addition, the paper proposes useful language policies that could be used in the future to support Japanese language teachers overseas.
書誌情報 言語文化教育研究

巻 16, p. 115-135, 発行日 2018-12-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21889600
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.14960/gbkkg.16.115
権利
権利情報 © 2018 by Association for Language and Cultural Education
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 言語文化教育研究学会
キーワード
主題Scheme Other
主題 アイデンティティの「ゆらぎ」と調整
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語政策
キーワード
主題Scheme Other
主題 複線径路等至性アプローチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 identity fluctuations and accommodation
キーワード
主題Scheme Other
主題 language policy
キーワード
主題Scheme Other
主題 Trajectory Equifinality Approach
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 18:56:41.895065
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

竹口, 智之, 2018, 初中等教育機関日本語教師による教職アイデンティティ形成 : サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから: 言語文化教育研究学会, 115–135 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3