ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 心理学研究科
  3. Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要
  4. 第8号

大学生におけるストレスの肯定的認知と精神的健康の関連

http://hdl.handle.net/10112/13177
http://hdl.handle.net/10112/13177
249a329b-087e-490a-a562-3ab76c899866
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20180316-02.pdf KU-1100-20180316-02.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-04-05
タイトル
タイトル 大学生におけるストレスの肯定的認知と精神的健康の関連
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル The relation between positive recognition of stress and mental health in university students
著者 樋山, 雅美

× 樋山, 雅美

WEKO 29180

樋山, 雅美

Search repository
林田, 真理砂

× 林田, 真理砂

WEKO 29181

林田, 真理砂

Search repository
東谷, 真帆

× 東谷, 真帆

WEKO 29182

東谷, 真帆

Search repository
廣瀬, 眞波

× 廣瀬, 眞波

WEKO 29183

廣瀬, 眞波

Search repository
香川, 香

× 香川, 香

WEKO 29184

香川, 香

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29185
姓名 Hiyama, Masami
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29186
姓名 Hayashida, Marisa
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29187
姓名 Higashitani, Maho
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29188
姓名 Hirose, Manami
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29189
姓名 Kagawa, Kaoru
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 大学生は多様なストレッサーを経験しているが、ストレス反応の生起には、ストレス認知が影響を及ぼしていることが明らかとなっている。そこで本研究では、大学生156名を対象に、ストレス認知を測定する尺度を構成し、その特徴を明らかにした。さらにストレスの肯定的認知に着目し、ストレス反応やコーピング、ストレスに関する知識との関連を検討した。その結果、ストレスを肯定的に認知する者は、ストレスの心理的反応が抑制され、情動焦点型コーピングを多用していることが明らかとなった。また、ストレスに関する知識も豊富で、学校でのストレス教育の経験が多いと判断していた。すなわち、ストレスの肯定的認知は精神的健康を高める可能性があり、教育機関におけるストレス教育によって知識を付与することが肯定的認知の醸成につながることが示唆された。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 University students are surrounded by many kinds of stressors in their daily lives. Studies have recently shown that students' stress recognition methods affect their stress responses. We developed a scale targeting 156 university students to find how they recognize stress. This study focused on positive recognition to clarify the connection between stress responses, coping, and knowledge of stress. The results show that people who recognize stress positively have fewer mental responses than those who do not, and that they usually use emotion-focused coping strategies. They also have a wealth of knowledge about stress, and had more opportunities for stress education in school. In other words, these results suggest the possibility that stress recognition improves mental health states, and that learning about stress in educational institutions gradually helps students recognize stress positively.
書誌情報 Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要

巻 8, p. 11-19, 発行日 2018-03-16
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12590224
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 ストレスの肯定的認知
キーワード
主題Scheme Other
主題 ストレス教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 University students
キーワード
主題Scheme Other
主題 Positive Recognition of Stress
キーワード
主題Scheme Other
主題 Stress Education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 19:10:05.770905
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

樋山, 雅美, 林田, 真理砂, 東谷, 真帆, 廣瀬, 眞波, 香川, 香, n.d., 大学生におけるストレスの肯定的認知と精神的健康の関連: 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3