ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 心理学研究科
  3. 関西大学心理学研究
  4. 第9号

コンパッションに基づく心理学的学級介入プログラムの効果の検討 : 中学生を対象とした介入効果の個人差の検討

http://hdl.handle.net/10112/13209
http://hdl.handle.net/10112/13209
112b8e2b-65ad-4e8e-b75b-d809888faed8
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20180300-01.pdf KU-1100-20180300-01.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-04-09
タイトル
タイトル コンパッションに基づく心理学的学級介入プログラムの効果の検討 : 中学生を対象とした介入効果の個人差の検討
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Differences in the Effect of Compassion-Based Psychological Classroom Group Intervention in Adolescents
著者 仲嶺, 実甫子

× 仲嶺, 実甫子

WEKO 28644

仲嶺, 実甫子

Search repository
伊藤, 義徳

× 伊藤, 義徳

WEKO 28645

伊藤, 義徳

Search repository
甲田, 宗良

× 甲田, 宗良

WEKO 28646

甲田, 宗良

Search repository
佐藤, 寛

× 佐藤, 寛

WEKO 28647
e-Rad 50581170

佐藤, 寛

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 28648
姓名 Nakamine, Mihoko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 28649
姓名 Ito, Yoshinori
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 28650
姓名 Koda, Munenaga
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 28651
姓名 Sato, Hiroshi
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to examine whether a compassion-based psychological intervention increased the social skills and satisfaction with school. Participants were 159 junior high school students, and the program involved four-session interventions with 50 minutes per session in a classroom setting. On the basis of cluster analysis of the pre-during-post scores of self-reported compassion for others, participants were divided into three groups: (a) decrease, (b) maintain high score, and (c) increase. The students whose compassion scores increased from low to high had multiplied commitment skill, which is a subscale of social skills, and increased total score of satisfaction with school after the intervention. The self-compassion score of that group also increased in the intervention season when compared to the students whose compassion scores decreased. These results suggested that the students whose compassion scores increased had increased social skills, satisfaction with school, and self-compassion.
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究ではコンパッションの促進を目的としたプログラムを実施し,コンパッションの向上に伴って社会的スキル,学校適応感,セルフ・コンパッションの向上が見られるかを検討した。対象は中学校1年生の4学級159名であった。プログラムは学級単位で1回50分,合計4回にわたって行われた。介入前後のコンパッション合計得点に基づくクラスター分析を行った結果,参加者は得点の変化の傾向によって下降群,高得点保持群,上昇群の3群に分類された。上昇群は社会的スキルの下位尺度である積極的スキルが介入期間中に増加していた。自己へのコンパッション得点に関しては,介入期間中に下降群の得点が減少しているのに対して,上昇群は増加していることが示された。以上のことから,コンパッションが促進された生徒は社会的スキルとセルフ・コンパッションが向上することが示された。
書誌情報 関西大学心理学研究

巻 9, p. 1-11, 発行日 2018-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21850070
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12471688
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学大学院心理学研究科
キーワード
主題Scheme Other
主題 compassion for others
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-compassion
キーワード
主題Scheme Other
主題 social skills
キーワード
主題Scheme Other
主題 adaptation for school
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school students
キーワード
主題Scheme Other
主題 他者へのコンパッション
キーワード
主題Scheme Other
主題 セルフ・コンパ ッション
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会的スキル
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校適応感
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:36:45.236961
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3